Langkah-Langkah Menjadi Murid Cemerlang - Cikgu BM

Tip dan panduan Bahasa Malaysia

20 Ogos 2011

Langkah-Langkah Menjadi Murid Cemerlang

Semua murid mempunyai impian menjadi pelajar cemerlang.Tuliskan langkah-langkah yang kamu ambil untuk mencapai impian kamu itu.


Setiap murid ingin cemerlang dalam pelajaran.Banyak langkah yang boleh diambil untuk menjadi murid cemerlang.


Langkah pertama ialah setiap murid perlu sedar akan kelemahan diri mereka.Mereka harus tahu subjek yang tidak dapat dikuasai. Oleh itu, murid akan belajar secara sistematik bagi mengatasi kelemahan tersebut.

            Selain itu, murid harus memiliki jadual belajar sendiri.Murid akan tahu masa yang sesuai untuk belajar , berbual-bual dengan rakan dan bersukan.Oleh itu mereka tidak akan membuang masa dengan sia-sia.

Di samping itu, setiap  murid mesti memiliki satu teknik ulang kaji yang berkesan.Murid perlu banyak membuat latihan. Latihan yang sistematik menjadikan murid lebih yakin untuk menghadapi peperiksaan kelak.

            Seterusnya, semua murid mesti menjaga kesihatan diri. Mereka mesti makan makanan  yang seimbang dan bijak mengawal emosi.Dengan itu murid akan lebih yakin dan tenang menjawab soalan peperiksaan.

           
            Sekiranya murid mengikuti langkah-langkah tersebut, sudah tentu mereka akan berjaya dengan cemerlang.Ingatlah kejayaan tidak akan datang tanpa usaha

15 ulasan:

  1. Karangan yang bagus sekali! :)

    BalasPadam
  2. karngn for bhagian C ke nihh ??

    BalasPadam
  3. semua ulasan diatas telah di ketahui semua pelajar/orang. tapi ulasan ini tidak terperinci. contoh pelajar yang kurang cemerlang mahu berubah menjadi cemerlang tidak tahu/ terpingga-pingga/ buntu bagaimana pelajar yang telah menjadi cemerlang melakukan aktiviti harian didalam pembelajaran. dari itu mereka tidak dapat untuk copy dan paste langkah2 kearah kecemerlangan. berapa jam sehari mereka perlu belajar?? macamane nak susun jadual mentelaah harian?? macamane nak jadi betul-betul fokus dalam pelajaran?? apa yang perlu dibuat selanjutnya?? haaa.. yang itu pelajar kurang cemerlang nak tahu sekarang ini.. bukan seperti ulasan diatas!! perbaiki karangan anda jika ada niat untuk membantu..

    BalasPadam
  4. jika anda tidak mahu mngambil karangan di atass...x usah lah bermarah2han.cbe anda buat!boleh?x kan!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. karangan macam sampah betul

      Padam
    2. nape ko ckp cam 2...btol apa karangan tue

      Padam
    3. ape benda yg x elok tu...?

      Padam
  5. best jugak karangan ni

    BalasPadam
  6. baguslah karangan ni.....
    huhuhu..tapi malangnya soalan nye lain dgn soalan aq lah....

    BalasPadam
  7. aq ingat yg mula2 tu karangan tapi,soalan nyelah...hahahahaha!.....x lawak langsung...

    BalasPadam
  8. apesal dalam karangan ni byk sgt penanda warcana?ni karangan ke nak carik nilai mrni?

    BalasPadam